Sárgagumi.hu | autógumi, alufelni, acélfelni webáruház | 1211 Budapest, Szállító u. 4. | 06-1-276-2694, 06-20-358-8056 |
A keveréstől az ellenőrzésig
Keverés
A nyersanyagok - korom, vegyi anyagok és akár 30 különböző gumifajta - elegyítése hatalmas keverőgépekben történik, melyek a Banbury-keverő nevet viselik és rendkívül magas, hő- és nyomásterhelés alatt üzemelnek. Ezek a berendezések egy fekete, nyúlós anyaggá keverik össze a sok alkotóelemet, amely újra és újra áthengerelnek, azaz kalandereznek.
Hengerlés
A kihűlt gumi táblák formájában átszállításra kerül az előnyújtó hengerszékekbe. Ezek a berendezések készítik elő a különböző keverékeket az adagoló hengersorok részére, ahol abroncs oldalfalnak, futófelületeknek vagy a gumiabroncs egyéb részeinek megfelelő csíkokra szeletelik fel őket. Míg egy másik gumifajta azt a szövetet vonja be, amely a gumiabroncs karkaszának elkészítésére szolgál. Sokféle szövet használatos: poliészter, műselyem vagy nejlon.
Peremhuzal karika
Egy másik, gyűrű alakú, alkotóelem a peremhuzal karika nevet viseli. Ez segíti a jármű kerékagyára szerelt pánthoz való illeszkedését a gumiabroncsnak.
Erősítő kordbetétek
Ezután két réteg kordbetét szövet következik. Ezt követően, egy pár párnaöv kerül hozzáadásra annak érdekében, hogy a gépkocsira történő felszereléskor ellenálljanak a kerékabroncstól származó súrlódásnak, dörzsölésnek.
Futófelület
Ekkor az acélövek hozzáadása következik, melyek szilárdan az úton tartják a futófelületet. A futófelület az utolsó elem, amely felkerül a gumiabroncsra. Miután a felépítő gépen az összes alkotóelemet felépítették, a gumiabroncs - amit ebben az állapotban nyers gumiabroncsnak neveznek - készen áll a vulkanizálásra és az ellenőrzésre.
Vulkanizálás
A vulkanizáló forma adja meg a gumiabroncsok végleges alakját és futófelület mintázatát. A gumiabroncs alakítását és vulkanizálását meleg présformák biztosítják. A présformák tartalmazzák a futófelület mintázatot, a gyártó oldalrész jelöléseit és a törvény által előírt egyéb adatokat. A gumiabroncsok vulkanizálása 150 fok Celsius feletti hőmérsékleten történik, méretüktől függően 12 - 25 perces időtartamig.
Ellenőrzés
Amennyiben bármiféle hiba tapasztalható a gumiabroncsnál - ha bármi akár csak ránézésre nem tűnik jónak az adott gumiabroncsnál, akár a legkisebb anyaghiba esetén is -, úgy az, kiselejtezésre kerül. Bizonyos hibákat az erre kiképzett ellenőrök szűrnek ki, más hibákat pedig az erre specializálódott gépek derítenek fel. Az ellenőrzés nem áll meg a felületen. Bizonyos gumiabroncsokat szúrópróbaszerűen kiemelnek a gyártósorról, és röntgensugaras vizsgálatnak vetnek alá, a rejtett gyengeségek vagy belső hibák ellenőrzésére. Ezen túlmenően, a minőségellenőrző mérnökök rendszeresen ellenőrzik a véletlenszerűen kiválasztott gumiabroncsokat és minden olyan részletet megvizsgálnak, amely hatással lehet a teljesítményre, a közlekedésre vagy a biztonságra.